Обновление GAP 2021 и правил FAI с 1 мая 2022 года.

Пока Россия “отключена от FAI” (её членство приостановлено). Многим пилотам могут быть не заметны изменения правил которые вступили в силу с 1-го мая 2022 года. Однако предлагаю нам не отставать от мировых тенденций, особенно в свете затягивания принятия новых российских ПВС (Правил вида спорта) и рассмотреть нововведения в правилах.

Нововведения в правилах отражены в обновлениях программы расчета FS Comp. На текущий момент актуальна версия FS.Comp 2022 R1.3.

Оригинал – как всегда можно найти на сайте FAI в разделеCIVL (Documents | World Air Sports Federation (fai.org)).

 

Вначале рассмотрим общий раздел (sporting_code_s7_-_common_2022.pdf (fai.org)

2.2.2. Изменены категории расчета очков (зачеты) – Теперь введены в обязательном порядке для FAI-1 юниоры и изменены их возраста – стареют “юниоры”.

2.2.2. First and Second Category events may take part in the following categories: Individual, Team Overall, Men, Women, Junior. Junior categories are called Junior U-XX (for Under XX-year of age). The age is determined by the calendar year in which the pilot has his birthday. . If a pilot is 26 or younger he/she can still compete for the Junior class.

The categories are

—XC: Junior U-26.

—Accuracy: Junior U-26.

—Aerobatic: Junior U-23.

2.5.16. Пункт возник в связи с введением в строй системы регистрации и ведения соревнований CIVL  – (https://civlcomps.org/). Для FAI-1 она обязательна,  однако пока регистрация там не является обязательной для FAI-2, хотя и рекомендуется. А вот пилоты должны зарегистрироваться для получения рейтинга.

2.5.16. Event Management System Full use of the CIVL Event Management System is recommended, but not mandatory. In First Category events and test events, it is mandatory to use the CIVL Event Management System for registration, allocation, publication of all documents and results. CIVL reserves the right to require and/or use other EMS functionalities, including media-orientated features. For all events: It is mandatory for all first time Second Category event pilots to register in civlcomps.org so they can get a CIVL ID. Pilots must take extra care to fill all information correctly. Pilots who have not registered correctly in civlcomps.org will not be processed in the ranking of the event. Organisers must make sure that the CIVL ID are correct at registration time and when sending the result

 

Теперь перейдем к изменениям в правилах XC (sporting_code_s7_a_-_cross_country_2022.pdf (fai.org)) тут есть ряд существенных изменений, которые уже появились например на этапах PWC.

 

2.1. С 2025 года максимальное количество участников в эвенте будет ограничено 130 пилотами (против 150 сейчас). А размер национальной сборной –  6-ю пилотами.

The maximum number of pilots permitted is 150. From January1, 2025 the rule is:The maximum number of pilots permitted is 130.

This may be increased by exception during the bid process. The maximum number of pilots constituting a national team is 6.

3.3.9. Если иное явно не указанно в Local rules, то рестарты (повторные взлеты)  – ЗАПРЕЩЕНЫ, Порядок действий при нештатной ситуации с оборудованием (например – завязка) – описан в правилах.

3.3.9. Unless specified in the Local Regulations or announced at the Pilots briefing for the day, re-launches are not permitted. A failed launch attempt or a safety problem arising immediately after take-off which results in a landing will not count as one take-off. In the event of a technical problem immediately after launch, a pilot or team leader must ask permission from the Meet Director to land in the designated area. The pilot may only land after permission is given by the Meet Director. The pilot must report to the Meet Director before a second launch. Pilots who do not follow this protocol will be awarded minimum distance only. When permitted a re-launch, pilots will not take priority over other pilots who have not yet launched

4.4.1 Ужесточились правила подачи GPS треков. (Напоминаю, что для FAI-1 принимаются только подписанные треки с согласованных приборов – список – cat_1_instruments_2021-10-28.pdf (fai.org)).

4.4.1 Minimum Track Log Points.

The interval between points in the track log must be set to 1 second or less. A pilot’s track log must contain sufficient track log points to verify all control features of the task that has been set, except that 4.3.2 may be applied for a start. In the event of doubt about track log validity, 4.4.6 will apply.

4.3.2 Missing Track Log.  If a pilot can produce no track log, written verification by launch officials of take-off within the authorised launch window will result in that pilot being scored to minimum distance rather than given a zero score.

4.4.6 Rejection of Track Log. The competition organiser has discretion to reject any track log, or part thereof if he feels it does not show sufficient evidence that the claimed data is genuine. In such cases the pilot is to be awarded zero points for the task.

8.5.1. В дополнении к обязательной сертификации крыльев ССС перед стартом соревнований, добавился пункт про подвески, которые должны получить сертификат не позднее чем за 90 дней до начала соревнований (FAI-1),

Однако, в отличие от крыльев, тут нет дополнения “о коммерческой доступности” подвесок, они могут быть чисто “командными”.

8.5.1 Harnesses

To participate in First Category events, a harness and back protector combination must have been certified to LTF09 or EN1651:2018 or after, more than 90 days before the start of the event. CIVL publishes an indicative list on its website.

8.4.1 Classification Only paragliders following the regulations defined in the CIVL Competition Class (CCC) requirements document are permitted to fly. All paraglider models must be commercially available 90 days prior to the start of the championship.

6.3. Ну и самый заметный момент теперь касается описанием что есть “полеты в облаках” и изменениям штрафов за них!

Внимательно ознакомьтесь с пунктом 6.3. Полеты в облаках – по прежнему – запрещены. Но теперь и  находится выше уровня “базы” в данном районе, в данное время – противозаконно!

Нельзя набирать “по краю облака”, в “динамике от облака”, “чиркая ушком, но не теряя видимости” и т.д. Такое преимущество – нужно так же убирать, как и при залете в облако!  Судья исследуя треки – легко обнаружит несоответствие и может принять решения на штраф. Однако и сами штрафы теперь стали заметно меньше.

 

6.3. Cloud flying.

Cloud flying is prohibited and it is unsporting to gain an advantage by flying in cloud, and unsafe to fly in cloud because visual references are lost and it is impossible to maintain a safe separation from other pilots.

Cloud flying is defined as any part of the glider or the pilot disappearing from the view of observers or pilots close to him or her.

Pilots who climb too close to an active cloud in a strong thermal to the extent that they are not able to control their altitude may also be deemed to be cloud flying.

Since it is against the law to climb up the side of a cloud above the transition level, this may not be an acceptable excuse for being higher than other pilots in the case of a complaint.

It is the responsibility of the competitors to report cloud flying to the MD or the TD If a pilot is inadvertently sucked into cloud, the onus is on that pilot to demonstrate that no advantage was gained. A pilot’s tracklogs will be checked to determine whether advantage was gained by cloud flying whenever: • They are observed by a competition official or air marshal going into cloud and completely disappearing from view or, • At least 2 pilots witness the accused going up into cloud and disappearing from view and taking advantage from this action or, • The Meet Director at his discretion reviews track log data that appears to show advantage being taken by cloud flying.

Так же появилось дополнение о применении штрафов случае отмененного дня, который не был посчитан.

In the case where task has been stopped or cancelled and a penalty cannot be given because the task has not been scored, a pilot will receive a 1st offence penalty in the form of Official warning.

 

Ну и напоследок, есть нововведения и в самой формуле GAP2021 для расчета (sporting_code_s7_f_-_xc_scoring_2022.pdf (fai.org)).

Ключевые изменения за 5 лет можно отследить по истории в начале документа.

 

7.1. Например, для внимательных читателей, помнящих про статью о нововведениях GAP2020 п.7.1.,  касательно воздушных рестартов (повторного взятия стартового цилиндра) сообщаем – этот пункт исключен.  и теперь он разрешает многократное “обнуление” времени старта в задачах с множественными окнами или индивидуальным временем.

7.1 Re-starting In tasks that are either set as Race to Goal with multiple start gates, or as Elapsed Time task, a pilot may decide to return to the start and take a later start time after already having flown a portion of the speed section

6.4.2. Так же изменился технически метод расчета дистанции. /The changes are related to the method of Task distance calculation/. Теперь дистанция учитывает особый статус точки ESS  складывает иеё из 2-х частей, от старта до кратчайшей точки взятия ESS плюс от этой точки до финиша. Тем самым, если ESS физически отличается от Goal то дистанция становится чуть больше, чем при старой методике “сквозного расчета оптимизации”. При достижении финиша любым из путей, даже короче чем новый “оптимизированный путь” результат по дистанции присваивается одинаковым. А вот при недостижении финиша он может быть – разным.

 

 

На этом пожалуй все. Рекомендую пилотам-спортсменам – внимательно перечитать в первоисточнике новые правила (все нововведения выделены красным). А так же правила 2020 и 2021 года (там свои “красные нововведения относительно более старых”). За “ковидные годы” уже накопилось много новых моментов.

 

 

Поделиться статьей в социальных сетях

Line Para2000.ru

Добавить комментарий